خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم
سرخط خبرها

کوه‌های جذاب مشهد | فهرست ۱۰ قله دیدنی برای علاقه‌مندان به کوهنوردی

  • کد خبر: ۲۰۰۱۷۰
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
کوه‌های جذاب مشهد | فهرست ۱۰ قله دیدنی برای علاقه‌مندان به کوهنوردی
معرفی ۱۰ قله نزدیک به مشهد که گزینه جذابی برای کوهپیمایی خانوادگی در آخر هفته است

به گزارش شهرآرانیوز اگر اهل تفریح و ورزش باشید، حتی اگر کوهنورد حرفه‌ای هم نباشید، دست‌کم برای تفرج گذری به ارتفاعات کوتاه و بلند اطراف مشهد داشته‌اید. شهر مشهد در میان دو رشته‌کوه هزارمسجد و بینالود قرار دارد و همین امر سبب شده است تا یکی از تفریحات و ورزش‌های جذاب برای خانواده‌هایی که به تفرج گاه‌وبیگاه برای طراوت جان و سلامت جسم اعتقاد دارند، فرصت مناسبی فراهم آورده است. در دهه پایانی آذرماه که هم‌زمان با دهه دوم آخرین ماه میلادی است، روزی به نام «روز جهانی کوهستان» وجود دارد؛ روزی که به بازشناسایی ورزش کوهستان به جامعه ورزش و علاقه‌مندان به طبیعت می‌پردازد.

در کشور ما هم در این ایام برنامه‌ها و همایش‌های کوهپیمایی برگزار می‌شود تا شهروندان با رشته‌های ورزشی کوه‌محور و البته کوهپیمایی بیشتر انس بگیرند. شهر مشهد هم به‌واسطه خاستگاه جغرافیایی ارتفاعات جذابی برای ورزش کوهنوردی و حتی کوهپیمایی خانوادگی و طبیعت‌گردی دارد. در این گزارش مروری کرده‌ایم بر ۱۰ ارتفاع اطراف مشهد که برای گردشی زمستانی و خانوادگی مناسب است؛ گردشی با عطر و بوی ورزش و طعم یک تفریح سالم خانوادگی.

شیرباد؛ از آماتور تا حرفه‌‎ای

قله شیرباد بلندترین قله استان خراسان‌رضوی است. این کوه در پنجاه‌کیلومتری شمال‌غرب مشهد واقع شده و خاستگاه اصلی کوهنوردان حرفه‌ای است. زیرا بسیاری از کسانی که به آموختن کوهنوردی حرفه‌‎ای علاقه‌مند هستند، کارشان را با شیرباد آغاز کرده‌اند. البته شیرباد برای کوهپیمایی‌ها یا بهتر بگوییم طبیعت‌گردی خانوادگی هم مکانی مناسب است و افراد آماتور هم می‌توانند با رعایت ضوابطی از آن بهره ببرند. پیست اسکی شیرباد هم یکی دیگر از جذابیت‌های این کوه برای خانواده‌هاست که به‌نوعی هم ورزش و هم تفریح است. شیرباد ۳ هزارو ۳۲۰ متر ارتفاع دارد.

فلسکه و ارتفاعات بلندقامت

علاوه بر شیرباد قله‌های فلسکه، دهبار، زشک و چمن نیز ارتفاعات حرفه‌ای برای ورزش کوهنوردی به شمار می‌روند. فلسکه مانند شیرباد ارتفاعی بیش از ۳ هزار متر دارد و با ۳ هزارو ۷۶ متر ارتفاع از قله‌های بلند استان به حساب می‌آید. این قله در ۴۵ کیلومتری غرب مشهد واقع شده است و بسیاری از علاقه‌مندان کوهنوردی برای مشق کوه به این قله می‌روند. دهبار در ۳۴ کیلومتری غرب مشهد، زشک در ۳۷ کیلومتری شمال‌غرب مشهد و چمن نیز در ۳۷ کیلومتری شمال‌غرب مشهد قرار دارند؛ قله‌هایی که همه خارج از مشهد هستند و ویژگی مشترکشان مناسب‌بودن برای تمرینات کوهنوردی است و در کنار آن خانواده‌ها هم می‌توانند از تپه‌های آن برای گردش داغ زمستانی بهره ببرند.

زو؛ بالاترین نقطه شهر

قله زو یکی از قله‌های مشهور مشهد در حوزه گردشگری و تفریح است؛ قله‌ای که ۱۶۰۰ متر ارتفاع دارد و بسیاری از آماتور‌ها می‌توانند با رعایت برخی اصول به‌راحتی آن را فتح کنند. این قله بالاترین نقطه مشهد به حساب می‌آید و در بولوار وکیل‌آباد و انتهای خیابان هفتم‌تیر واقع شده است. علاوه بر قله‌زو، دو قله دیگر در شهر مشهد وجود دارد که با ارتفاع‌های مناسب برای ورزش و تفریح خانواده‌ها مناسب است. قله چشمه‌پونه در روستای چشمه‌پونه از مسیر بولوار نماز در دسترس است؛ قله‌ای با ارتفاع ۱۴۵۰ متر. ارتفاعات خلج هم در انتهای خیابان قائم منطقه سیدی قرار دارد.

از «زو» تا «اژدرکوه»

خواجه‌مراد؛ فرصتی برای زیارت

قله خواجه‌مراد که به‌نسبت دیگرقله‌ها ارتفاع کمتری دارد و با ۱۲۷۰ متر در هفت‌کیلومتری جنوب‌شرقی مشهد قرار گرفته است، دامنه جذابی دارد. این قله در ابتدای جاده فریمان و پس از آرامستان بهشت‌رضا (ع) است و بالادست آرامگاه خواجه‌مراد قرار دارد. آرامگاه خواجه‌مراد یکی از مکان‌های مذهبی‌زیارتی مشهد است که آخر هفته‌ها محل حضور زائران بارگاه رضوی می‌شود و این زائران علاوه بر زیارت، سری هم به قله خواجه‌مراد می‌زنند و تفریح ورزشی را هم در دستورکار قرار می‌دهند.

اژدرکوه؛ اژد‌هایی در محاصره غفلت‌ها!

قله اژدرکوه با ۱۶۴۱ متر ارتفاع، روزگاری فرصت مناسبی برای ورزش و تفریح بود، اما چند سالی است که گرفتار اژد‌های غفلت مسئولان شده و رفته‌رفته به سمت‌وسوی نابودی سوق پیدا کرده است. چندسال پیش بود که ماجرای تیشه معدن کاران به ریشه این کوه صدای حامیان محیط‌زیست را درآورد. آن زمان پاسخ قانع‌کننده‌ای از مسئولان شنیده نشد، اما زنگ خطر را برای این اژد‌های خفته به صدا درآورد. این کوه با مراتع سرسبزش می‌تواند فرصت جذابی برای تفرجی ورزشی و خانوادگی باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->